Saturday, 27 Nov 2021

Kako ravnati z avtomatskimi menjalniki

avtomatski menjalniki

Avtomatski menjalniki so super, ker avto sam menja prestave in nam za to ni treba skrbeti, kar pomeni eno delo na cesti manj in zato večjo varnost. Vendar pa avtomatski menjalniki potrebujejo posebno skrb, enako kot klasični, ker se lahko obrabijo oziroma se v njih naberejo opilki ali pa je potrebno zamenjati olje. Vsekakor pa je najbolj pomembno, kdo avto vozi in na kakšen način. Največkrat se avtomatski menjalniki uničijo, ker lastniki vozil prehitro vozijo na začetku, ko je avto še neogret, na primer zjutraj v službo ali pa pozimi, ko je zelo mrzlo. Rešitev je, da avto pustite v prostem teku nekaj minut, preden speljete in nekaj kilometrov peljete bolj počasi.

Kako se avtomatski menjalniki razlikujejo od klasičnih?

Avtomatski menjalniki delujejo povsem avtomatsko, klasični pa mehansko, kar je zelo velika razlika. Nekateri avtomatski menjalniki se lahko tudi preklopijo na ročno menjavanje prestav, kar imajo določeni vozniki radi, ki obožujejo divjo in dinamično vožnjo s pritiskanjem na plin ali na zavore. Tega avtomatski menjalnik ne zmore sam od sebe.

Tisti, ki s klasičnega menjalnika gredo na avtomatskega, skoraj vsi po tem trdijo, da ne bodo več šli nazaj na ročni menjalnik, saj je avtomatski tako udoben, da naredi vožnjo z avtom res preprosto. Zanimivo je to, da ko se enkrat navadijo na tak menjalnik, je zelo težko preiti nazaj na ročnega.

Zato tudi tisti, ki opravijo izpit za avto v avtu z avtomatskim menjalnikom ne smejo voziti avta, ki ima klasičen menjalnik, ker ga enostavno niso navajeni, kar se zabeleži v izpitu. Da bi lahko vozili avto s klasičnim menjalnikom, kot vsi ostali, morajo narediti dodaten izpit.

avtomatski menjalniki

Kako je potrebno za menjalnike skrbeti?

Menjalniki so občutljive naprave, ki se lahko obrabijo in imajo za svoje delovanje v svoji notranjosti ker nekaj olja. To je enako, kot v človekovem telesu maščobe, ki skrbijo, da se kosti med seboj ne drgnejo, ampak je med njimi neka razdalja ter snov, ki gladko teče. Olje mora biti visoke kakovosti, da se preveč ne obrabi. Seveda je zelo odvisno, koliko se vozite in kako speljujete avto, ko je še hladen.

Kot vsi menjalniki, morajo biti tudi avtomatski vsaj enkrat letno pregledani oziroma ob rednem servisu ali pa po določenih prevoženih kilometrih, ki jih predpiše proizvajalec. Nekateri sodobni avtomobili s pomočjo ekrana in sodobne elektronike opozarjajo vozika na menjavo olja v menjalniku, drugi pa ne in je treba vedeti, kdaj obiskati serviserja.

Avtomatski menjalniki se na servisu pregledajo precej natančno, ali je olje za zamenjati in ali so v njem opilki, ki nastanejo med drgnjenjem delov v menjalniku, kar nastane lahko sčasoma. Takrat bo serviser vse olje zamenjal z novim in občutili boste, kako bolj gladko bo avto vlekel ter menjal prestave.

Hitro speljevanje hladnega avta je smrt za menjalnik

Ročni in avtomatski menjalniki se lahko zelo hitro pokvarijo, če speljujete hladen avto takoj z mesta in ga poženete z visokimi obrati ter hitrostmi po avtocesti. Ne samo menjalnik, celoten avto bo pri tem zelo trpel. To je povsem enako, kot če bi vas neogrete nekdo silil, da takoj pretečete s polno hitrostjo nekaj kilometrov. Ogreli bi se seveda po nekaj sto metrih, ampak do takrat pa lahko pride do hudih poškodb vaših tkiv. Enko je z avtom.

Zato vedno, preden speljete, pustite, da avto teče v prostem teku nekaj minut. Pozimi ga pustite teči 5 do 10 minut in šele nato ga speljite z mesta, ko se bodo njegove tekočine in gibljivi deli že dobro ogreli. Nato nekaj kilometrov vozite ne več kot 80 km/h in šele na to lahko pohodite plin do konca oziroma po omejitvah na cesti in glede na  vremenske razmere.

Kako veste, da je nekaj narobe z avtomatskim menjalnikom?

Avtomatski menjalniki tečejo gladko in prestavljajo tekoče. V primeru, da avtomatski menjalnik ne teče gladko, je nekaj narobe. Lahko se začne zatiskati, lahko preskoči prestavo ali pa se noče premakniti naprej v naslednjo prestavo. Seveda se prepričajte, da je avto takrat ogret.

Ena od napak, ki jo imajo avtomatski menjalniki, ko se okvarijo je tudi, da imate lahko težave s prestavljanjem takrat, ko se ustavite pred semaforjem in avto ne more speljati, ko je zelena luč. Takrat se lahko zgodi, da se prestava zaskoči ali preskoči. To je resen znak, da obiščite serviserja.

Če menjalnik spušča čudne zvoke, če hrešči in avto cuka ali se ugaša, je nekaj narobe in se priporoča, da ga ne vozite več, ampak pokličete serviserja, da pride pogledat, kaj je narobe. Lahko je neka malenkost ali pa resna okvara.